Blog: Een succesvol online evenement

De randvoorwaarden voor online succes: interactief, kort en entertaining

Juist online moet je je publiek verleiden; ze zijn immers met één klik vertrokken.
Hieronder een aantal randvoorwaarden van een geslaagde online uitzending:

De beelden zijn dynamisch
Er zijn meerdere camera's aanwezig die vanuit verschillende standpunten registreren. Dit maakt dat je als kijker letterlijk 'dichtbij' de inhoud en de ervaring kan komen. Het schakelen van de shots houdt je geboeid aan het beeld.

De uitzending is interactief
Online evenementen hebben ook een groot verschil met TV kijken: de deelnemers zitten met hun handen vlakbij een toetsenbord. Bedenk daarom hoe jouw online kijkers mee kunnen doen; bijvoorbeeld door vragen te stellen (via chat of Twitter) die live behandeld worden. Ook andere vormen van interactiviteit zijn mogelijk, zoals een poll, quiz of een gezamenlijke online brainstorm.

De tijd is beperkt
Als deelnemer aan een online evenement is het een bijzondere ervaring om te merken dat je met allerlei mensen verspreid over het hele land (of wereld) naar dezelfde inhoud zit te kijken. 'Watching alone together'. Om die energie te focussen en zoveel mogelijk mensen tegelijkertijd online te hebben, duurt een goede uitzending ongeveer twee uur; een redelijke span of attention voor online publiek. 

Er is een duidelijk thema
Het is relatief makkelijk om kijkers te werven op basis van een aansprekend onderwerp. Cherry-picking is het devies: kies een duidelijk thema en bouw daar je uitzending omheen. Idealiter is dat het onderwerp dat het meest leeft onder je doelgroep. 

Entertaining als een sportuitzending of talkshow
Een goede uitzending is zo entertaining als het verslag van een voetbalwedstrijd of een moderne talkshow. Er is altijd een presentator, er zijn gasten en er is een moderator die de online bijdragen regisseert. 

Een typische online uitzending van een online evenement ziet er zo uit:

- Een voorbeschouwing waarin de context en het onderwerp wordt neergezet. Je kunt dit gebruiken om belangrijke sprekers en experts te introduceren. Of om juist onderdelen van het congres of evenement (denk aan snapshots van andere sessies, interviews met fysieke deelnemers, entertainment etc) in beeld te brengen die op een ander tijdstip plaatsvinden.
- Een live registratie van een presentatie of seminar, met eventueel de mogelijkheid om online vragen te stellen. De online moderator kan deze inbrengen namens de kijkers op afstand stellen aan de spreker of dagvoorzitter.
- Nabeschouwing/afsluiting. Daarin kan bijvoorbeeld een exclusieve Q&A met de keynote spreker, speciaal voor je online publiek, een grote trekker zijn. 

Online evenement genereert een bereik tot 10x zo groot

Er gaat niets boven de kracht van een fysieke ontmoeting, dat weet iedereen. Een uitzending zal de fysieke deelname dan ook niet verminderen. Integendeel! Wat er namelijk wel gebeurt: mensen die niet kunnen komen of het er nog nooit van hadden gehoord, pikken toch de highlight(s) van het congres mee. Als die goed zijn, begrijpen ze zelf wel dat ze de volgende keer dus wèl willen afreizen naar de fysieke bijeenkomst.

De belangrijkste eerste stap: zelf een hybride evenement ervaren!

Het is onze belangrijkste tip die ik geef over hybride evenementen: zorg dat je het als deelnemer een keer hebt meegemaakt! Pas dan begrijp je hoe het voelt om op afstand mee te doen. Wat er zo leuk en spectaculair aan is. Maar ook wat de uitdagingen zijn en waar jij als organisator van jouw evenement of congres dus goed op moet letten.


Eenvoudig op de hoogte blijven van onze activiteiten?